Natur og miljø

Hos oss foregår store deler av barnehagehverdagen ute. Hvor bedre å oppleve og erfare natur og miljø?

Både på tur og i barnehagen er planter, dyr, årstider, vær, landskap, bærekraftig utvikling, lokalsamfunn og tradisjoner temaer som naturlig går igjen hos oss. Her på gården ønsker vi at barna skal sitte igjen med en kunnskap og forståelse av naturen og miljøets mange sider. Vi opplever at nærheten til dyr og naturen fremmer barnas evne til omsorg og respekt for sine omgivelser.

Selve barnehagen ligger i tilknytning til en gammel gård, noe som betyr at det noen er dyr på gården som barna kan stelle og kose med. Vi kan stelle med kaninene, hente egg hos hønene, kikke på hønene, gjessene, fasanene og påfuglene og mate den lille grisen Tulla!

Vi har tilgang til 2 private turplasser som benyttes flittig av barnehagen. Den ene er en leir i skogen bak barnehagen med lavvo og egen privatvei opp, den andre er en privat strand ett par kilometer fra barnehagen. Vi fokuserer på kvaliteten i utetiden og arbeider aktivt med Rammeplanens fagområder.

Vi sier: "Alt man kan gjøre inne, kan man gjøre ute!"

Eksempler på dette er blant annet;

- Vi maler gjerne ute, om det er på snøen eller om vi henger opp ark på trærne i skogen. Vi maler med naturmaterialer og ikke bare malerkoster.

- En bursdagssamling finner like gjerne sted i en lavvo, på et fjell eller i sandkassa så vel som inne.

- Konstruksjonslek er mer spennende når barna kan bygge sin egen trehytte i skogen enn å bygge med duplo/lego som ryddes vekk på slutten av dagen.

- På sommerstid og med godt vær kan vi gjerne severe frokosten i barnehagehagens uteområde og starte dagen ute!

Barnas nysgjerrighet og kreativitet er utømmelig når vi er ute i naturen. Vi voksne er nysgjerrige og undrende sammen med barna og vi finner ut av svaret sammen.