Turglede vil være vårt hovedsatsningsområde i år også. Vi ønsker at barna skal oppleve mestring, glede og få gode opplevelser året rundt i naturen. Vi ser på naturen som en uvurderlig lek og læringsarena og ønsker å utnytte at vi har naturen rett utenfor barnehagen.
Vi ønsker følge årstidene og velger tema og aktiviteter på bakgrunn av disse. Når vi planlegger aktiviteter og prosjekter på tur vil vi tenke tverrfaglig. Vi vil være innom alle de 7 fagområdene i Rammeplanen( jfr "Rammeplanen for barnehage" fra Kunnskapsdepartementet). Barns medvirkning, trygt og godt barnehagemiljø og pedagogisk dokumentasjon er områder vi fletter inn i hovedsatsningsområdet vårt.
Barns medvirkning: Vi mener det er svært viktig at barnas synspunkt kommer frem og at de får være med å medvirke i sin egen hverdag. I forkant av valgt tema og aktiviteter vi observante, vi ser hva som fenger barna og trekker de inn i planlegging av prosjekter. Vi ønsker at barna får en deltagende rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering. Dette bidrar til at barna vil oppleve større turglededa de får være med på hele prosessen.Dette kan foreksempel være at barna får pakke tursekken, bestemme turmat,turmål og aktiviteter på turen og de er med i dokumentasjonen i etterkant.
Trygt og godt barnehagemiljø: Et godt leke og læringsmiljø omfatter alle deler av det psykososiale miljøet, som vennskap, inkludering og forebygging av krenkelser, trakassering, vold og mobbing. Vi mnere at naturener en godt egnet arena for å jobbe med dette.Vi opplever at ute på tur er det mindre konflikterenn inne i barnehagen.
Pedagogisk dokumentasjon: I tråd med Reggio Emilia filosofiener pedagogisk dokummentasjon et viktig redskap i vårt arbeid.Pedagogisk dokumentasjon er en synliggjøring av samspill og prosesser i barnehagehverdagen. Dette betyr i praksis at vi blandt annet tar bilderav prosesser og tursteder. Vi tar bilder fra barnas perspektiv, printer de ut sammen med barna og henger opp i barnehøyde. Dette inbyr til gode samtaler. Vi vil dokumentere banras hverdag til foreldre med tekst og bilder på Kidplan. Vi vil benytte oss av digitale verktøy som for eksempel Ipad ( bruke forskjellige apper for å gjennkjenne fuglelyder, insekter, planter sammen med barna). Pedagogisk dokumentasjon er en fin metode for å reflektere over og evaluere vårt arbeid med barna,
Hakkebakkeskogen:
Vil være prosjekt barnhageåret 24/24