Førskoleklubben

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. (...) Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner." - Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeplan for barnehagen .

Kristiansand kommune har utarbeidet rutiner for samarbeidet mellom barnehage og foreldre. Barnehagen sender i samråd med foreldre et overføringsskjema til SFO/ skole der også barnet har fått bidra med informasjon.

Vi i Rakkerungan Gårdsbarnehage jobber med førskolegruppa på følgende måte:

• Førskoleklubb med ulike skoleforberedende aktiviteter.
  • De får mer ansvar for seg selv, og vi jobber mot at de skal bli mer selvstendige.
  • Vi samarbeider med forskjellige barnehager i nærområdet.
  • Vi besøker Kringsjå skole, som er barnehagens nærmeste skole, en gang på våren.
  • Vi har foreldresamtaler med fokus på overgangen til skole, samt oversendelse av et overgangsskjema til skolen.
  • Vi har samtaler med barna om forventningene til skolestart.
  • vi bruker overgangssekken som barna møter igjen på sfo og i skolen.

Som en avslutning på barnehagelivet har vi en super avslutningstur til dyreparken med overnatting i Abrahavn.