Visjon og barnesyn

Vi ser alle barn og deres uttrykk!

Vår visjon "For barn med 100 språk" betyr mye for oss og er sterkt forankret opp mot vårt barnesyn:

Vi jobber ut ifra den tanken om at alle barn har sin måte å uttrykke seg på og gjerne 100 måter å gjøre dette på. Det er derfor viktig at vi er lydhøre for disse uttrykkene og legger til rette for at hvert enkelt barn får utviklet sin individualitet og tro på seg selv og sitt uttrykk.

Rakkerungan gårdsbarnehages barnesyn:

• Vi mener at alle barn er kompetente, intelligente individer som skal anerkjennes for den de er.
  • Vi mener at alle barn har positive egenskaper og alle har noe å tilføre fellesskapet i barnehagen.
  • Vi mener at alle barn er produsenter, ikke konsumenter i sitt eget liv. Gjennom veiledning og ikke styring skal barna utvikle kunnskap, erfaring og selvet.